Page 104 - 090514parvomayopr

Basic HTML Version

88 
Въздух
Основните показатели, характеризиращи качеството на атмосферния въздух в 
приземния слой са суспендирани частици, фини прахови частици, серен диоксид,азотен 
диоксид и/или азотни оксиди, въглероден оксид, озон, олово (аерозол), бензен, 
полициклични ароматни въглеводороди, тежки метали – кадмий, никел и живак, арсен. 
Качеството на атмосферния въздух в района на обособената територия се контролира от 
РИОСВ­Пловдив и се следи чрез пунктовете за мониторинг на въздуха, които са част от 
Националната система за мониторинг на околната среда/ НСМОС. 
Състоянието на атмосферния въздух на територията на Пловдивска област се 
контролира от поделенията на Министерството на околната среда и водите /РИОСВ – 
Пловдив и лаборатория – Пловдив/, Министерство на здравеопазването /РЗИ ­ Пловдив/ и 
БАН/НИМХ – Пловдив/. Режимът на работа на пунктовете /продължителност на 
пробовземане, брой работни дни в месеца и др./ не е уеднаквен за всички структури. 
Информацията от НИМХ и РЗИ е използвана на регионално ниво за получаване на по­ пълна 
картина на замърсяването в областта и приоритетно за гр. Пловдив. 
Основни източници на замърсяването на въздуха за големите горивни инсталации (в 
гр. Пловдив и др.), промишлените предприятия (КЦМ5, Целулозен комбинат Стамболийски 
и др), битовото отопление 
Фините прахови частици (ФПЧ10) /фини прахови частици под 10 микрона/­ се 
изпускат директно в атмосферата от транспорта, енергетиката, бита – първични емисии или 
се формират в атмосферата от съдържащите се в нея метални оксиди, полиароматни 
въглеводороди, серен диоксид, азотни оксиди,амоняк и др. газове ­ вторични емисии. 
Замърсяването с ФПЧ10 продължава да бъде основен проблем за качеството на атмосферния 
въздух за Област Пловдив (Агломерация Пловдив и др. по­ големи градове). Измерените 
високи нива по този показател са резултат от все по­масовото използване на твърди горива 
за отопление в бита през зимния период на годината, интензивния автомобилен трафик, 
състоянието на пътната и прилежаща инфраструктура и съсвем малък дял има 
промишлеността. За високите нива на ФПЧ10 допринасят също и специфичните 
метеорологични условия в района – голям брой дни с тихо време (скорост на вятъра под 1,5 
м/сек, в около 40 % от дните в годината), температурни инверсии, мъгли по поречието р. 
Марица, водещо до задържане и натрупване на замърсителя. 
Общата констатация при наблюденията по Качеството на Атмосферния Въздух
(
КАВ
)
 в почти всички населени места в региона е, че при определени неблагоприятни 
климатични условия /безветрие/през есенните и зимни месеци, замърсител като ФПЧ 10 е 
често до границата на нивата, а в някои случаи над нормите. Главните причини са не добре 
поддържана инфраструктура, продължителни периоди на засушаване, безветрие, задържане 
на замърсители, както и нарастващия брой автомобили и използването на твърди горива 
/въглища/ в битовия сектор.